torsdag den 23. december 2010

Anmeldelse af ny bog: Spejlvendte tvillinger

Ny bog: Spejlvendte tvillinger

Den amerikanske forfatter Audrey Niffenegger har skrevet en spændende roman om de unge enæggede tvillinger Julia og Valentina. Pigerne rejser fra USA til London, da de arver deres ukendte mosters lejlighed med udsigt til kirkegården Highgate, hvor de både møder engelske gentlemen og gengangere, død og kærlighed.

Julia og Valentina er imidlertid mere end blot enæggede tvillinger. De er spejlvendte. Hvor Julia er, som folk er flest, med hjertet til venstre og leveren til højre, er det lige omvendt med Valentina. Tvillingerne er kun i fase i selskab med hinanden, og de lever deres liv, som alle myterne om enæggede tvillinger foreskriver: De går i ens tøj, læser hinandens tanker, deler seng, sorger og kærester og er med deres lyserøde hættetrøjer, kridhvide hår, gamacher og sneakers den legemliggjorte symbiose.

Beskrivelsen af forholdet mellem tvillingerne er på en gang klichefyldt og hjerteskærende. Niffenegger bekræfter alle myterne om enæggede tvillinger og derfor bliver fortællingen sine steder en smule unuanceret og forudsigelig. Men det rokker ikke ved, at man bliver voldsomt berørt af at læse om tvillingernes indbyrdes forhold, der på én gang er fantastisk stærkt og samtidig grænsende til det symbiotisk syge og usunde: Man føler med underhunden Valentina og hendes insisteren på at gøre sig fri af den stærke og dominerende Julia og skabe sig en selvstændig identitet – ikke mindst da hun forelsker sig i underboen Robert, moster Elspeths efterladte kæreste, hvilket absolut ikke er en del af søster Julias plan.

Audrey Niffenegger: På den anden side, oversat af Julie Top Nørgård, 432 sider, 299,95 kroner, Lindhardt og Ringhof.

Anmeldt af Lotte Kirkeby, tvillingemor og journalist