fredag den 20. august 2010

TIP: Dobbeltamning eller ej?

Dagens tip er indsendt til www.tvillingetips.dk  af

Mathias efter amning
Julie Heldgaard, Herlev
Da jeg ventede mine tvillinger, havde jeg en ambition, om at jeg skulle dobbeltamme. Drengene blev født i uge 35+5, og den ene med lav fødselsvægt (1580 gr). Det betød en måned på hospitalet og en lang og sej kamp for at få amningen til at fungere. Med god hjælp fra det søde personale på Neonathalafdelingen i Glostrup lykkedes det til sidst – også at dobbeltamme. Jeg kom hjem ved godt mod, men den første nat gik det galt, og jeg kunne ikke få drengene til at tage fat. Det betød, at vi alle tre tudede i 2 timer. Jeg besluttede derfor, at dobbeltamning ikke var løsningen.



Med denne nye beslutning gik det meget bedre. Specielt når de sov forskudt. Når de vågnede samtidig og var sultne, kunne jeg godt panikke lidt. Indtil jeg fandt ud af, at placere en lift ved siden af mig i sofaen. Så kunne den ene ligge trygt der, samtidig kunne jeg nå ham og trøste, mens brormand blev fodret af. Derefter kunne de bytte plads. Jeg havde heldigvis hurtigspisere, så det tog kun ca. 10 minutter pr. mand.

Jacob efter en ammetår
Min tro følgesvend i de 6 mdr., jeg ammede var en lille lommebog, hvor jeg skrev op, hvornår de spiste. I den første tid, hvor alt drejer sig om søvn og amning, havde jeg problemer med at huske hvem, der havde spist hvornår. Derudover noterede jeg også om de havde fået deres vitaminer samt om de havde haft afføring. De fik supplerende modermælk fra ca. 3½ mdr., og det blev også noteret i bogen.

En anden god ven var min store tvillingeammepude. Den gjorde, at jeg kunne få drengene til at ligge godt ved brystet uden at skulle belaste arme, skuldre og nakke. Den var også god, når Mormor skulle sidde med en af dem. Det var en god investering.
_


Du kan ogs¨bidrage med tip til tvillingeforældre på www.tvillingetips.dk
Copyright tvillingetips.dk. Må ikke citeres uden kildeangivelse.

Ingen kommentarer: